Sunday 24 May 2015

Siapakah al-Muhaddith asy-Syeikh Abdullah al-Harari yang digelar sebagai AHBASH oleh Wahhabi???

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 

 Ringkasan pada menyatakan biodata ASY-SYEIKH AL-MUHADDITH `ABDULLAH AL-HARARI RAHIMAHULLAH:

هُوَ الْعَالِمُ الْجَلِيْلُ قُدْوَةُ الْمُحَقِّقِيْنَ، وَعُمْدَةُ الْمُدَقِّقِيْنَ، صَدْرُ الْعُلَمَاءِ الْعَامِلِيْنَ، الْإِمَامُ الْمُحَدِّثُ التَّقِيُّ الزَّاهِدُ، وَالْفَاضِلُ الْعَابِدُ، صَاحِبُ الْمَوَاهِبِ الْجَلِيْلَةِ، الشَّيْخُ أَبُوْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدُ اللهِ بْنُ مُحَمَّدُ بْنِ يُوْسُفَ اِبْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَامِعِ الْهَرَرِيُّ[1] الشَّيْبِيُّ[2] الْعَبْدَرِيُّ[3] مُفْتِيْ هَرَرْ.
وُلِدَ فِيْ مَدِيْنَةِ هَرَرْ، حَوَالِيْ سَنَةً 1328-1910.

Terjemahan: 
"Beliau merupakan seorang yang `alim, seorang yang hebat, ikutan bagi orang-orang yang teliti, pusaka bagi orang-orang yang halus penelitiannya, ulama’ yang beramal dengan ilmunya, al-Imam al-Muhaddith [ahli hadith], seorang yang bertaqwa, zuhud, seorang yang mempunyai kelebihan, ahli ibadah, empunya anugerah yang besar, al-Syaikh `Abd Allah b. Muhammad b. Yusuf b. `Abd Allah b. Jami` al-Harari al-Syaibi, al-`Abdari, Mufti Wilayah Harar. Beliau telah dilahirkan di Kota Harar sekitar tahun (1328 H-1910 M)".

نَشْأَتُهُ وَرِحْلَاتُهُ: 
Kehidupan dan pengembaraan beliau:

نَشَأَ فِيْ بَيْتٍ مُتَوَاضِعٍ مُحِبًّا لِلْعِلْمِ وَلأَهْلِهِ الْقُرْءَانَ الْكَرِيْمَ اِسْتِظْهَارًا وَتَرْتِيْلاً وَإِتْقَانًا وَهُوَ اِبْنُ سَبْعِ سِنِيْنَ، وَأَقْرَأَهُ وَالِدُهُ كِتَابَ الْمُقَدِّمَةِ الْحَضْرَمِيَّةِ، وَكِتَابَ الْمُخْتَصَرِ الصَّغِيْرِ فِي الْفِقْهِ وَهُوَ كِتَابٌ مَشْهُوْرٌ فِيْ بِلادِهِ، ثُمَّ عَكِفَ عَلَى الاِغْتِرَافِ مِنْ بُحُوْرِ الْعِلْمِ فَحَفِظَ عَدَدًا مِنَ الْمُتُوْنِ فِيْ مُخْتَلِفِ الْعُلُوْمِ، ثُمَّ أَوَّلَىْ عِلْمَ الْحَدِيْثِ اِهْتِمَامُهُ فَحَفِظَ الْكُتُبَ السِّتَّةَ وَغَيْرَهَا بِأَسَانِيْدِهَا حَتَّى إِنَّهُ أُجِيْزُ بِالْفَتْوَىْ وَرِوَايَةِ الْحَدِيْثِ وَهُوَ دُوْنَ الثَّامِنَةِ عَشْرَةً.

Terjemahan: 
Beliau telah hidup di dalam rumah [keluarga] yang tawadu`,cinta kepada ilmu pengetahuan dan cinta kepada al-Quran al-Karim sehingga beliau mampu membaca al-Quran secara tartil dan memahaminya ketika beliau berumur 7 tahun. Bapanya telah mengajarkannya kitab al-Muqaddimah al-Hadramiyyah dan kitab al-Mukhtasar al-Saghir di dalam bidang fiqh. Kitab tersebut merupakan antara kitab yang masyhur di negerinya. Kemudian beliau cuba menyelami lautan ilmu dengan menghafaz beberapa matan ilmu mencakupi pelbagai bidang ilmu, beliau telah melebihkan tumpuan terhadap ilmu hadith. Malah, beliau telah menghafaz Kutub al-Sittah dan kitab-kitab hadith yang lain beserta sanad-sanadnya sehingga beliau diijazahkan [diberikan kebenaran] mengeluarkan fatwa dan meriwayatkan hadith ketika umur beliau masih belum mencapai 18 tahun.

وَلَمْ يَكْتَفِ بِعُلَمَاءِ بَلْدَتِهِ وَمَا جَاوَرَهَا بَلْ جَالَ فِيْ أَنْحَاءِ الْحَبَشَةِ وَالصُّوْمَالِ لِطَلَبِ الْعِلْمِ وَسِمَاعِهِ مِنْ أَهْلِهِ وَلَهُ ذَلِكَ رِحْلاتٌ عَدِيْدَةٌ لاقِىَ فِيْهَا الْمَشَاقَ وَالْمَصَاعِبَ، غَيْرَ أَنَّهُ كَانَ لا يَأْبَهُ لَهَا بَلْ كُلَّمَا سَمِعَ بِعَالِمٍ شَدَّ رِحَالَهُ إِلَيْهِ لِيَسْتَفِيْدَ مِنْهُ وَهَذِهِ عَادَةُ السَّلَفِ الصَّالِحِ،

Terjemahan: 
Dan tidak cukup dengan ulama’-ulama’ di negerinya dan kawasan-kawasan berdekatannya, beliau telah sanggup menjelajah ke seluruh pelusuk negeri Habsyah dan Somalia demi menuntut ilmu dan mendengarnya [ilmu] daripada ahli-ahlinya [ulama’] meskipun beliau terpaksa berdepan dengan kesulitan dan kepayahan. Bahkan setiap kali beliau mendengar tentang kehadiran orang-orang alim di sesuatu kawasan, beliau akan berusaha menemui orang-orang alim tersebut demi mengambil faedah daripadanya. Ini merupakan suatu amalan yang telah menjadi kebiasaaan para al-Salaf al-Saleh

 وَسَاعَدَهُ ذَكَؤُهُ وَحَافِظَتُهُ الْعَجِيْبَةُ عَلَى التَّعَمُّقِ فِي الْفِقْهِ الشَّافِعِيِّ وَأُصُوْلِهِ وَمَعْرِفَةِ وُجُوْهِ الْخِلافِ فِيْهِ، وَكَذَا الشَّأْنُ فِي الْفِقْهِ الْمَالِكِيِّ وَالْحَنَفِيِّ وَالْحَنْبَلِيِّ حَتَّى صَارَ يُشَارُ إِلَيْهِ بِالأَيْدِيِّ وَالْبَنَانِ وَيُقْصَدُ وَتُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَيْهِ مِنْ أَقْطَارِ الْحَبَشَةِ وَالصُّوْمَالِ حَتَّى بَلَغَ مِنْ أَمْرِهِ أَنْ أُسْنِدَ إِلَيْهِ أَمْرُ الْفَتْوَىْ بِبَلَدِهِ هَرَرْ وَمَا جَاوَرَهَا.

Terjemahan: 
Dan kecerdikannya dan kekuatan hafazannya yang begitu menakjubkan telah banyak membantu beliau dalam memperdalami ilmu pengetahuan berhubung al-Fiqh al-Syafi`e, usul fiqhnya dan mengetahui bentuk-bentuk khilaf yang berlaku di dalamnya. Begitu juga halnya dalam menguasai al-Fiqh al-Maliki, al-Fiqh al-Hanafi dan al-Fiqh al-Hanbali sehingga beliau telah menjadi tumpuan dan tempat yang dituju sama ada yang datang dari pelusuk negara Habsyah mahupun Somalia. Kehebatan beliau tersebut dihargai sehingga beliau diberi tanggungjawab menguruskan urusan pengeluaran fatwa di negerinya iaitu Harar dan wilayah-wilayah sekitarnya.

أَخَذَ الْفِقْهَ الشَّافِعِيَّ وَأَصُوْلَهُ وَالنَّحْوَ عَنِ الْعَالِمِ النَّحْرِيْرِ الْعَارِفِ بِاللهِ الشَّيْخِ مُحَمَّدٍ عَبْدِ السَّلامِ الْهَرَرِيِّ، وَالشَّيْخِ مُحَمَّدِ عُمَرَ جَامِعِ الْهَرَرِيِّ، وَالشَّيْخِ مُحَمَّدِ رَشَادِ الْحَبَشِيْ، وَالشَّيْخِ إِبْرَاهِيْمَ أَبِيْ الْغَيْثِ الْهَرَرِيْ، وَالشَّيْخِ يُوْنُسَ الْحَبَشِيْ، وَالشَّيْخِ مُحَمَّدِ سِرَاجِ الْجَبْرَتِيْ، كَأَلْفِيَةِ الزُّبَدِ وَالتَّنْبِيْهِ وَالْمِنْهَاجِ وَأَلْفِيَةِ بْنِ مَالِكٍ وَاللُّمَعِ لِلشِّيْرَازِيْ وَغَيْرِ ذَلِكَ مِنَ الأُمَّهَاتِ.

Terjemahan: 
Beliau telah mengambil ilmu fiqh al-Syafi`e dan usulnya dan ilmu nahu daripada seorang yang `alim, al-`Arif billah, al-Syaikh Muhammad `Abd al-Salam al-Harari, al-Syaikh Muhammad Rasyad al-Habasyi, al-Syaikh Ibrahim Abi al-Syaikh al-Ghayth Yunus al-Habasyi, al-Syaikh Muhammad Siraj al-Jabarti, dengan mempelajari kitab Alfiah al-Zubad, kitab al-Tanbih, kitab al-Minhaj, Alfiah Ibn Malik, al-Luma’ bagi al-Syirazi dan banyak lagi kitab yang terdiri daripada kitab-kitab penting dalam kedua-dua ilmu tersebut.

وَأَخَذَ عُلُوْمَ الْعَرَبِيَّةِ بِخُصُوْصٍ عَنِ الشَّيْخِ الصَّالِحِ أَحْمَدَ الْبَصِيْرِ، وَالشَّيْخِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَبَشِيْ وَغَيْرِهِمَا. وَقَرَأَ فِقْهَ الْمَذَاهِبِ الثَّلاثَةِ وَأُصُوْلَهَا عَلَى الشَّيْخِ مُحَمَّدٍ الْعَرَبِيْ الْفَاسِيْ، وَالشَّيْخِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحَبَشِيْ.

Terjemahan: 
Dan beliau telah mempelajari ilmu-ilmu bahasa Arab secara khusus daripada al-Syaikh al-Salih Ahmad al-Basir, al-Syaikh Ahmad b. Muhammad al-Habasyi dan selain daripada merka berdua. Beliau juga telah membaca fiqh mazhab yang tiga beserta usul-usulnya daripada al-Syaikh Muhammad al-`Arabi al-Fasi dan al-Syaikh `Abd al-Rahman al-Habasyi.

وَأَخَذَ عِلْمَ التَّفْسِيْرِ عَنِ الشَّيْخِ شَرِيْفِ الْحَبَشِيْ فِيْ بَلَدِهِ جُمَّةً.

Terjemahan: 
Dan beliau telah mempelajari ilmu tafsir secara lengkap daripada al-Syaikh al-Habasyi di negerinya.

وَأَخَذَ الْحَدِيْثَ وَعُلُوْمَهُ عَنْ كَثِيْرٍ مِنْ أَجَلِّهِمْ الشَّيْخُ أَبُوْ بَكْرٍ مُحَمَّدٍ سِرَاجِ الْجَبَرْتِيْ مُفْتِي الْحَبَشِيْ، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الرَّحْمَنِ عَبْدُ اللهِ الْحَبَشِيْ وَغَيْرِهِمَا.

Terjemahan: 
Dan beliau telah mempelajari/mengambil ilmu hadith dan `ulum al-Hadith daripada ramai para ulama’, di antara yang terkenal adalah al-Syaikh Abu Bakar Muhammad Siraj al-Jabarti mufti yang berbangsa Habsyah dan al-Syaikh `Abd al-Rahman `Abdullah al-Habasyi dan lain-lain lagi.

وَاجْتَمَعَ بِالشَّيْخِ الصَّالِحِ الْمُحَدِّثِ الْقَارِئِ أَحْمَدَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ الْجَبَرْتِيْ الْحَبَشِيْ، شَيْخُ الْقُرَّاءِ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ[4]، فَأَخَذَ عَنْهُ الْقِرَاءَاتِ الأَرْبَعِ عَشْرَةَ وَاسْتَزَادَ مِنْهُ فِيْ عِلْمِ الْحَدِيْثِ، فَقَرَأَ عَلَيْهِ وَحَصَلَ مِنْهُ عَلَى إِجَازَةٍ، ثُمَّ أَخَذَ مِنَ الشَّيْخِ دَاوُدَ الْجَبَرْتِيْ الْقَارِئِ، وَمِنَ الشَّيْخِ الْمُقْرِئِ مَحْمُوْدٍ فَايِزِ الدَّيْرِ عَطَانِيْ نَزِيْلَ دِمَشْقَ وَجَامَعَ الْقُرْاءَاتِ السَّبْعِ وَذَلِكَ لَمَّا سَكَنَ صَاحِبُ التَّرْجَمَةِ دِمَشْقَ.

Terjemahan: 
Dan beliau telah bertemu dengan al-Syaikh al-Salih al-Muhaddith al-Qari Ahmad `Abd al-Muttalib al-Jabarti al-Habasyi yang merupakan ketua bagi sekalian para Qurra’ di Masjidil Haram, beliau telah mempelajari daripada Syaikh tersebut ilmu qiraat 14 dan ilmu hadith. Beliau telah membaca al-Quran kepada Syaikh tersebut dan mendapat ijazah daripadanya, kemudian beliau juga telah mempelajari kesemua ilmu Qiraat tujuh daripada al-Syaikh Dawud al-Jabarti al-Qari dan daripada al-Syaikh al-Muqri Mahmud Fayiz al-Dayr `Attani [berasal dari luar negeri Damsyik], beliau telah mempelajari ilmu Qiraat daripada para masyaikh tersebut ketika beliau berada di Damsyik.

وَمِمَّا يَدُلُّ عَلَى عِلْمِهِ أَنَّ بَعْضَ الْمَشَايِخِ الَّذِيْنَ قَرَأَ عَلَيْهِمْ فِي الْحَبَشَةِ عَادُوْا وَقَرَأُوْا عَلَيْهِ مَا كَانَ قَرَأَ عَلَيْهِمْ فَسُبْحَانَ اللهِ يُؤْتَي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ.

Terjemahan: 
Dan daripada perkara yang menunjukkan kehebatannya dalam bidang keilmuan, sebahagian daripada para masyaikh yang beliau pernah berguru dengan mereka ketika di Habsyah telah pergi menemuinya dan mengulang kembali dan mempelajari semula daripada apa yang telah mereka ajarkan kepadanya suatu ketika dahulu. Maha Suci Allah, Allah menganugerahkan kebijaksanaan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

وَقَدْ شَرَعَ يَلْقَي الدُّرُوْسَ مُبَكِّرًا عَلَى الطُّلابِ الَّذِيْنَ رُبَّمَا كَانُوْا أَكْبَرَ مِنْهُ سِنًّا فَجَمَعَ بَيْنَ الْتَعَلُّمِ وَالتَّعْلِيْمِ.

Terjemahan: 
Dan beliau telah mengadakan kuliah pengajian bermula dari awal pagi kepada para penuntut ilmu yang masing-masing mungkin lebih tua daripadanya. Maka berlakulah sesi pengajaran dan pembelajaran [di antara mereka].

وَانْفَرَدَ فِيْ أَرْجَاءِ الْحَبَشَةِ وَالصُّوْمَالِ بِتَفَوُّقِهِ عَلَى أَقْرَانِهِ فِيْ مَعْرِفَةِ تَرَاجِمَ رِجَالِ الْحَدِيْثِ وَطَبَقَاتِهِمْ وَحَفِظَ الْمُتُوْنَ وَالتَّبَحُّرِ فِيْ عُلُوْمِ السُّنَّةِ وَاللُّغَةِ وَالتَّفْسِيْرِ وَالْفَرَائِضِ وَغَيْرِ ذَلِكَ، حَتَّى إِنَّهُ لَمْ يَتْرُكْ عِلْمًا مِنَ الْعُلُوْمِ الإِسْلامِيَّةِ الْمَعْرُوْفَةِ إِلا دَرَّسَهُ وَلَهُ بَاغَ، وَرُبَّمَا تَكَلَّمَ فِيْ عِلْمِ فَيَظُنُّ سَامِعُهُ أَنَّهُ اِقْتَصَرَ عَلَيْهِ فِي الإِحْكَامِ وَكَذَا سَائِرِ الْعُلُوْمِ عَلَى أَنَّهُ إِذَا حُدِّثَ بِمَا يَعْرِفُ أَنْصَتَ إِنْصَاتَ الْمُسْتَفِيْدِ، فَهُوَ كَمَا قَالَ الشَّاعِرُ:
 وَتَرَاهُ يُصْغَي لِلْحَدِيْثِ بِسَمْعِهِ     وَبِقَلْبِهِ وَلَعَلَّهُ أَدْرَىْ بِهِ 

Terjemahan: 
Di wilayah Habsyah dan Somalia, beliau adalah satu-satunya peribadi yang menonjol berbanding rakan-rakan penuntut ilmu yang sebaya dengannya dalam menguasai ilmu berkaitan biodata rijal al-Hadith dan tingkatan-tingkatan mereka. Beliau juga telah menghafaz matan-matan ilmu dan berhasil menguasai pelbagai bidang ilmu termasuk ilmu hadith, ilmu bahasa, ilmu tafsir, ilmu faraid dan ilmu-ilmu lain. Kehebatannya dalam bidang ilmu pengetahuan sehingga nampak seolah-olah tidak ada satu ilmupun daripada ilmu Islam yang tidak dikuasai oleh beliau melainkan beliau berjaya membidangi ilmu tersebut. Setiap kali beliau bercakap dalam sesuatu ilmu, pada pendengar akan menyangka bahawa beliau hanya pakar dalam ilmu yang diperkatakannya tersebut, begitulah halnya berlaku pada ilmu-ilmu yang lain. Apabila ada seseorag datang menceritakan sesuatu kepadanya, sedangkan beliau telah mengetahui akan cerita tersebut, beliau tetap memberi fokus dan diam dengan penuh tumpuan seolah-olah beliau belum lagi mendengar cerita tersebut. Maka beliau seperti yang telah dikatakan oleh penyair:

Dan kamu melihat akannya mendengar [dengan pendengarannya] kalam yang diungkapkan.
Dan dengan hatinya, sedangkan dia lebih mengetahui akan perkara tersebut.

ثُمَّ أَمَّ مَكَّةَ فَتَعَرَّفَ عَلَى عُلَمَائِهَا كَالشَّيْخِ الْعَالِمِ السَّيِّدِ عَلِيِّ الْمَالِكِيِّ، وَالشَّيْخِ أَمِيْنِ الْكُتْبِيِّ، وَالشَّيْخِ مُحَمَّدٍ يَاسِيْنِ الْفَادَانِيِّ، وَحَضَرَ عَلَى الشَّيْخِ مُحَمَّدٍ الْعَرَبِيِّ التَّبَّانِ، وَاتَّصَلَ بِالشَّيْخِ عَبْدِ الْغَفُوْرِ الْأَفْغَانِيِّ النَّقْشَبَنْدِيِّ فَأَخَذَ مِنْهُ الطَّرِيْقَةَ النَّقْشَبَنْدِيَّةَ.

 Terjemahan: 
Kemudian beliau menuju ke Makkah, beliau berkenalan dengan para ulama’ yang berada di sana seperti al-Syeikh Muhammad al-`Alim al-Sayyid `Ali al-Maliki dan al-Syeikh Amin al-Kutbi dan al-Syeikh Muhammad Yaasin al-Fadani. Beliau juga telah berjumpa dengan al-Syeikh Muhammad al-`Arabi al-Tabban, beliau telah berhubung [bertemu] dengan al-Syeikh `Abd al-Ghafur al-Afghani al-Naqsyabandi dan mengambil [ijazah] tariqat al-Naqsyabandiyyah.

وَرَحَلَ بَعْدَهَا الْمَدِيْنَةَ الْمُنَوَّرَةَ وَاتَّصَلَ بِعُلَمَائِهَا فَأَخَذَ الْحَدِيْثَ عَنِ الشَّيْخِ الْمُحَدِّثِ مُحَمَّدٍ بْنِ عَلِيِّ الصِّدِّيْقِيِّ الْبَكْرِيِّ الْهِنْدِيِّ الْحَنَفِيِّ وَأَجَازَهُ، ثُمَّ لَازَمَ مَكْتَبَةَ عَارِفِ حِكْمَتْ وَالْمَكْتَبَةَ الْمَحْمُوْدِيَّةَ مُطَالِعًا مُنَقِّبًا بَيْنَ الْأَسْفَارِ الْخَطِّيَّةِ مُغْتَرِفًا مِنْ مَنَاهِلِهَا فَبَقِيَ فِي الْمَدِيْنَةِ مُجَاوَرًا سَنَةً.

Terjemahan: 
Seterusnya beliau telah bermusafir ke Madinah al-Munawwarah dan bertemu dengan ulama’-ulama’ di sana. Beliau telah mengambil hadis beserta ijazahnya daripada al-Syeikh al-Muhaddith Muhammad bin `Ali al-Siddiqie al-Bakri al-Hindi al-Hanafi, kemudian beliau telah menghabiskan masa di Maktabah `Arif Hikmat dan al-Maktabah al-Mahmudiyyah dengan menelaah kitab-kitab dan melakukan kajian dan penyelidikan serta mencedok hikmah-hikmah darinya, maka beliau telah tinggal di Kota Madinah selama hampir setahun.

 واجْتَمَعَ بِالشَّيْخِ الْمُحَدِّثِ إِبْرَاهِيْمَ الْخِتَنِيِّ تِلْمِيْذِ الْمُحَدِّثِ عَبْدِ الْقَادِرِ شَلَبِيْ. أما إِجَازَاتُهُ فَأَكْثَرَ مِنْ أَنْ نَدْخُلَ فِيْ عَدَدِهَا وَأَسْمَاءِ الْمُجِيْزِيْنَ وَمَا مَعَ ذَلِكَ.

Terjemahan: 
Beliau telah bertemu dengan al-Syeikh al-Muhaddith Ibrahim al-Khitani yang merupakan murid kepada al-Muhaddith `Abd al-Qadir Syalabi. Adapun segala ijazahnya terlalu banyak, begitu juga nama-nama tokoh yang memberi ijazah kepadanya.

ثُمَّ رَحَلَ إِلَى بَيْتِ الْمُقَدَّسِ فِيْ أَوَاخِرِ الْعَقْدِ الْخَامِسِ مِنْ هَذَا الْقَرْنِ وَمِنْهُ تُوَجَّهَ إِلَى دِمَشْقَ فَاسْتَقْبَلَهُ أَهْلُهَا بِالتَّرْحَابِ لَا سِيَّمَا بَعْدَ وَفَاةِ مُحْدِثِهَا وَبَيْرُوْت وَحِمْص وَحَمَاهُ وَحَلَبَ وَغَيْرَهَا مِنَ الْمُدُنِ، ثُمَّ مَشَايِخَ الشَّامِ وَطَلَبَتْهَا وَتَعَرَّفَ عَلَى عُلَمَائِهَا وَاسْتَفَادُوْا مِنْهُ وَشَهِدُوْا لَهُ بِالْفَضْلِ وَأَقَرُّوْا بِعَمِّهِ وَاشْتَهَرَ فِي الدِّيَارِ الشَّامِيَّةِ: ((بِخَلِيْفَةِ الشَّيْخِ بَدْرِ الدِّيْنِ الْحُسْنِيْ)) وَ: ((بِمُحَدِّثِ الدِّيَارِ الشَّامِيَّةِ)).

Terjemahan: 
Kemudian beliau telah bermusafir ke Bayt al-Maqdis pada kurun ini dan dari Bayt al-Maqdis, beliau telah bermusafir ke Damsyiq dan beliau telah disambut oleh penduduk di sana dengan sambutan yang hangat dan penuh hormat, tambahan pula kehadirannya tersebut adalah setelah kewafatan muhaddisnya [Damsyiq], Barat, Hims, Hama, Halab dan beberapa kota [daerah] yang lain. Kemudian beliau bertemu dengan para ulama’ di sana dan berkenalan dengan mereka dan mereka telah mengambil faedah daripadanya dan mengakui akan kelebihannya dan kehebatannya. Beliau masyhur di Wilayah Syam dengan gelaran (Pengganti al-Syeikh Badr al-Din al-Hasani) dan (Al-Muhaddis Negara Syam).

وَقَدْ أَثْنَى عَلَيْهِ الْعَدِيْدُ مِنْ عُلَمَاءِ الشَّامِ مِنْهُمْ: الشَّيْخُ عِزُّ الدِّيْنِ الْخَزْنَوِيُّ الشَّافِعِيُّ النَّقْشَبَنْدِيُّ مِنَ الْجَزِيْرَةِ شِمَالِيْ سُوْرِيَا، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الرَّزَّاقِ الْحَلَبِيْ إِمَامٌ وَمُدِيْرُ الْمَسْجِدِ الأُمَوِيِّ بِدِمَشْقَ، وَالشَّيْخُ أَبُوْ سُلَيْمَان الزَّبِيْبِيُّ، وَالشَّيْخُ مُلَّا رَمَضَانُ الْبُوْطِيُّ، وَالشَّيُخُ أَبُوْ اليَسَرِ عَابِدِيْنَ مُفْتِيْ سُوْرِيَا، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الْكَرِيْمِ الرِّفَاعِيُّ، وَالشَّيْخُ نُوْحٌ مِنَ الْأُرْدُنْ، وَالشَّيْخُ سَعِيْدٌ طَنَاطَرَةٍ الدِّمَشْقِيِّ،

Terjemahan: 
Ramai para ulama’ Syam telah memujinya di antaranya adalah: `Izz al-Din al-Khaznawi al-Syafi`e al-Naqsyabandi yang berasal dari semenanjung timur Syiria, al-Syeikh `Abd al-Razak al-Halabi yang merupakan Imam dan Pengurus Masjid al-Umawi Abu Sulaiman al-Zabibi dan al-Syeikh Mulla Ramadhan al-Buthi dan al-Syeikh Abu Yasar `Abidin yang merupakan Mufti Syiria, al-Syeikh `Abd al-Karim al-Rifa`ie, al-Syeikh Nuh dari Jordan dan al-Syeikh Sa`ied Tanatarah al-Dimasyqi.

 وَالشَّيْخُ أَحْمَدُ الْحِصْرِيُّ شَيْخُ مُّعِرَّة النُّعْمَانِ وَمُدِيْرُ مَعْهَدِهَا الشَّرْعِيْ، وَالشَّيْخُ عَبْدُ اللهِ سِرَاجُ الْحَلَبِيْ، وَالشَّيْخُ مُحَمَّدٌ مُرَادٌ الْحَلَبِيُّ، وَالشَّيْخُ صُهَيْبُ الشَّامِيُّ أَمِيْنُ فُتْوَىْ حَلَبٍ، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الْعَزِيْزِ عُيُوْنُ السُّوْدِ شَيْخُ قُرَّاءٍ حِمْص، وَالشَّيْخُ أَبُوْ السَّعُوْدِ الْحِمْصِيُّ، وَالشَّيْخُ فَايِزُ الدَّيْرَ عَطَّانِيْ نَزِيْلُ دِمَشْقَ جَامَعَ الْقِرَاءَاتِ السَّبْعِ فِيْهَا، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الْوَهَّابِ دَبَّس وَزَيْتُ الدِّمَشْقِ، وَالدُّكْتُوْرُ الْحِلْوَانِيُّ شَيْخُ الْقُرَّاءِ فِيْ سُوْرِيَا، وَالشَّيْخُ أَحْمَدُ الْحَارُوْنِ الدِّمَشْقِيُّ الْوَلِيُّ الصَّالِحُ، وَالشَّيْخُ طَاهِرٌ الْكَيَالِيُّ الَحِمْصِيُّ، وَالشَّيْخُ صَلَاحُ كِيْوَانَ الدِّمَشْقِيُّ وَغَيْرُهُمْ نَفَعَنَا اللهُ بِهِمْ.

Terjemahan: 
Dan al-Syeikh Ahmad al-Hisri yang merupakan guru kepada  Mu`irrah al-Nu`man dan mudir dan guru besar ataupun pentadbir bagi ma`hadnya dan al-Syeikh Abdullah Siraj al-Halabi dan al-Syeikh Muhammad Murad al-Halabi dan al-Syeikh Suhaib al-Syami yang merupakan pengeluar fatwa bagi wilayah Halab dan al-Syeikh `Abd al-Aziz `Uyun al-Sudi yang merupakan seorang ulama’ Qurra’ [qiraat] di wilayah Hims dan al-Syeikh Abu al-Sau`d al-Himsi dan al-Syeikh Fayiz al-Dayr `Athani yang menetap di wilayah Dimasyq yang beliau telah menghimpunkan qiraat yang tujuh di Wilayah Dimasyq dan al-Syeikh Abd al-Wahhab Dabbas dan Zait al-Dimasyqi, dan Dr al-Hilwani yang merupakan ulama’ Qurra’ di negeri Syiria dan al-Syeikh al-Harun al-Dimasyqi yang merupakan seorang wali yang soleh dan al-Syeikh Thahir al-Kayaliy al-Hims dan al-Syeikh Solah Kiwan al-Dimasyqi dan selain daripada mereka yang mudah-mudahan Allah ta`ala mengurniakan manfaat kepada kita dengan sebab keberkatan mereka.

وَكَذَلِكَ أَثْنَى عَلَيْهِ الشَّيْخُ عُثْمَانٌ سِرَاجُ الدِّيْنِ سَلِيْلُ الشَّيْخُ عَلَاءُ الدِّيْنِ شَيْخُ النَّقْشَبَنْدِيَّةِ فِيْ وَقْتِهِ، وَقَدْ حَصَلَتْ بَيْنَهُمَا مُرَاسَلَاتٍ عِلْمِيَّةٍ وَأُخَوِيَّةٍ، وَالشَّيْخُ عَبْدُ الْكَرِيْمِ الْبَيَارِيُّ الْمُدَرِّسُ فِيْ جَامِعِ الْحَضْرَةِ الْكَيْلَانِيَّةُ بِبَغْدَادٍ، وَالشَّيْخُ مُحَمَّدٌ زَاهِدُ الْإِسْلَامَبُوْلِيْ، وَالشَّيْخُ مَحْمُوْدُ الْحَنَفِيُّ مِنْ مَشَاهِيْرِ مَشَايِخِ الْأَتْرَاكِ الْعَامِلِيْنَ الآنَ بِتِلْكَ الدِّيَارِ،

Terjemahan:
Dan demikian lagi di antara tokoh-tokoh yang telah memujinya adalah al-Syeikh `Uthman Siraj al-Din keturunan bagi al-Syeikh `Ala’ al-Din yang merupakan Syeikh bagi tariqat al-Naqsyabandiyyah pada zaman beliau, dan telah berlaku di antara beliau dan syeikh tersebut hubungan keilmuan dan persaudaraan dan al-Syeikh Abdul Karim al-Bayari yang merupakan tenaga pengajar di Pusat Pengajian al-Hadhrah al-Kaylaniyyah di Baghdad, dan al-Syeikh Muhammad Zahid al-Islambuli dan al-Syeikh Mahmud al-Hanafi yang kini merupakan salah seorang tokoh ilmuan berketurunan Turki yang beramal dengan ilmunya.

 وَالشَّيْخَانُ عَبْدُ اللهِ وَعَبْدُ الْعَزِيْزِ الْغُمَارِيُّ مُحَدِّثَا الدِّيَارِ الْمَغْرِبِيَّةِ، وَالشَّيْخُ يَاسِيْنَ الْفَادَانِيُّ الْمَكِّيُّ شَيْخُ الْحَدِيْثِ وَالْإِسْنَادِ بِدَارِ الْعُلُوْمِ الدِّيْنِيَّةِ بِمَكَّةَ الْمُكَرَّمَةِ، وَغَيْرُهُمْ خَلْقُ كَثِيْرٍ.

Terjemahan: 
Dan dua orang al-Syeikh iaitu al-Syeikh `Abdullah dan al-Syeikh `Abd al-Aziz al-Ghumari yang kedua-duanya merupakan muhaddis bagi negeri Mahgribi dan al-Syeikh Yaasin al-Fadani al-Makki yang merupakan seorang tokoh ulama’ yang menguasai ilmu hadis dan ilmu sanad di Dar al-`Ulum Makkah al-Mukarramah dan ramai lagi ahli ilmu selain daripada mereka

أَخَذَ الْإِجَازَةَ بِالطَّرِيْقَةِ الرِّفَاعِيَّةِ مِنَ الشَّيْخِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ السَّبْسَبِيِّ الْحَمَوِيِّ، وَالشَّيْخِ طَاهِرِ الْكَيَالِيْ الْحِمْصِيِّ، وَالْإِجَازَةَ بِالطَّرِيْقَةِ الْقَادِرِيَّةِ مِنَ الشَّيْخِ أَحْمَدِ الْعَرْبِيْنِيْ وَالشَّيْخِ الطَّيِّبِ الدِّمَشْقِيِّ وَغَيْرِهِمَا رَحِمَهُمُ اللهُ تَعَالَى.

Terjemahan:
Beliau telah mengambil ijazah tarekat al-Rifa`iyyah daripada al-Syeikh `Abd al-Rahman al-Sabsabi al-Hamawi dan al-Syeikh Tahir al-Kayali al-Himsi, beliau juga mengambil ijazah tarekat al-Qadiriyyah daripada al-Syeikh Ahmad al-`Arbini, al-Syeikh Thayyib al-Dimasyqi dan selain daripada kedua orang syeikh tersebut. Semoga Allah merahmati seklain mereka itu.

قَدَّمَ إِلَى بَيْرُوْتِ سَنَةً 1370 هــــ -1950 ر فَاسْتَضَافَهُ كِبَارُ مَشَايِخِهَا أَمْثَالُ الشَّيْخِ الْقَاضِيْ مُحْيِيْ الدِّيْنِ الْعَجُوْزِ، وَالشَّيْخِ الْمُسْتَشَارِ مُحَمَّدٍ الشَّرِيْفِ، وَاجْتَمَعَ فِيْ بَيْتِ الشَّيْخِ مُحَمَّدٍ الشَّرِيْفِ بِمُفْتِيْ عُكَّارِ الشَّيْخِ بِهَاءِ الدِّيْنِ الْكَيْلَانِيِّ وَسَأَلَ الشَّيْخَ فِيْ عِلْمِ الْحَدِيْثِ وَاسْتَفَادَ مِنْهُ. وَالشَّيْخِ عَبْدِ الْوَهَّابِ الْبُوْتَارِيِّ إِمَامٌ جَامِعُ الْبُسْطَا الْفُوْقَا، وَالشَّيْخِ أَحْمَدَ اِسْكَنْدَرَانِيِّ إِمَامُ وَمُؤَذِّنُ جَامِعِ بُرُجْ أَبِيْ حَيْدَرَ وَلَازَمُوْهُ وَاسْتَفَادُوْا مِنْهُ،

Terjemahan: 
Kemudian, beliau telah pergi ke Beirut pada tahun 1370 H/1950 M, para ulama’ Beirut telah menyambut kedatangan beliau seperti al-Syeikh Muhyi al-Din al-`Ajuz, al-Syeikh al-Mustasyar Muhammad al-Syarif. Di rumah al-Syeikh Muhammad al-Syarif, beliau telah bertemu dengan Mufti `Ukkar iaitu al-Syeikh Baha’ al-Din al-Kailani. Beliau telah menggunakan kesempatan tersebut untuk mengajukan soalan yang berkaitan ilmu hadis dan beliau telah mengambil manfaat daripada Syeikh tersebut. Dan al-Syeikh `Abd al-Wahhab al-Butari imam masjid al-Busta al-Fawqa dan al-Syeikh Ahmad Iskandrani, imam dan muazzin masjid Buruj Abi Haydar. Mereka melazimi beliau dan mengambil faedah daripada beliau.

ثُمَّ اجْتَمَعَ بِالشَّيْخِ تَوْفِيْقِ الْهِبْرِيِّ رَحِمَهُ اللهُ وَعِنْدَهُ كَانَ يَجْتَمِعُ بِأَعْيَانِ بَيْرُوْتِ، وَبِالشَّيْخِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَجْذُوْبِ، وَاسْتَفَادَا مِنْهُ، وَبِالشَّيْخِ مُخْتَارِ الْعَلَايِلِيِّ رَحِمَهُ اللهُ، أَمَيْنُ الْفَتْوَىْ السَّابِقُ الَّذِيْ أَقَرَّ بِفَضْلِهِ وَسِعَةُ عِلْمِهِ وَهَيَّأَلَهُ الإِقَامَةُ عَلَى كَفَالَةِ دَارِ الْفَتْوَىْ فِيْ بَيْرُوْتِ لِيَتَنَقَّلَ بَيْنَ مَسَاجِدِهَا مُقِيْمًا الْحَلَقَاتُ الْعِلْمِيَّةُ وَذَلِكَ بِإِذْنِ خَطِيْ مِنْهُ.

Terjemahan: 
Kemudian beliau telah bertemu dengan al-Syeikh Taufiq al-Hibri rahimahullah, beliau bertemu secara lansung dengan al-Syeikh tersebut di Beirut, beliau turut bertemu dengan al-Syeikh `Abd al-Rahman al-Majzub, kedua-dua syeikh tersebut telah mengambil manfaat daripadanya dan al-Syeikh Mukhtar al-`Alayili rahimahullah yang merupakan orang yang bertanggungjawab mengeluarkan fatwa. Beliau telah mengakui akan kehebatan dan keluasan ilmu Syeikh `Abdullah dan beliau juga telah menyediakan kebenaran [tauliah] yang dikeluarkan oleh Dar al-Fatwa Beirut kepada beliau agar beliau dapat mengadakan majlis ilmu di masjid-masjid di sekitar Beirut, kebenaran tersebut adalah dengan keizinan bertulis daripada beliau [al-Syeikh Mukhtar al-`Alayili].

وَفِيْ سَنَةِ 1389 هـــ 1969ر، وَبِطَلَبٍ مِنْ مُدِيْرِ الْأَزْهَرِ فِيْ لُبْنَانِ ءَانَذَاكَ أَلْقَىْ مُحَاضَرَةً فِي التَّوْحِيْدِ فِيْ طُلَّابِ الْأَزْهَرِ.

Terjemahan: 
Dan pada tahun 1389 H/ 1969 M, di atas permintaan mudir Universiti al-Azhar di Lubnan pada ketika itu, beliau telah menyampaikan kuliah dalam bidang tauhid kepada para pelajar al-Azhar.

تَصَانِيْفُهُ وَءَاثَارُهُ: 
Hasil-hasil tulisan dan tinggalan beliau:

شَغَلَهُ إِصْلَاحُ عَقَائِدِ النَّاسِ وَمُحَارَبَةِ أَهْلِ الْإِلْحَادِ وَقَمَعَ فِتَنَ أَهْلِ الْبِدْعِ وَالْأَهْوَاءِ عَنِ التَّفَرُّغِ لِلتَّأْلِيْفِ وَالتَّصْنِيْفِ، وَرَغْمَ ذَلِكَ أَعَدَّ ءَاثَارًا وَمُؤَلِّفَاتٍ قَيِّمَةً وَهِيَ:

Terjemahan: 
Beliau telah sibuk dengan usaha memperbaiki akidah umat Islam dan memerangi ahl al-Ilhad dan melenyapkan fitnah-fitnah yang dikeluarkan oleh ahli bid`ah dan ahli auwa’’. Beliau juga sibuk dalam menyusun dan mengarang karya, di antara beberapa kitab karyanya yang berharga adalah:
  1. Syarh Alfiah al-Suyuthi fi Musthalah al-Hadis. [masih dalam bentuk manuskrip]
  2. Qasidah fi al-I`tiqad Taqa` fi Sittin Taqrib. [masih dalam bentuk manuskrip]
  3. Al-Sirath al-Mustaqim fi al-Tauhid.
  4. Al-Dalil al-Qawim `ala al-Sirath al-Mustaqim fi al-Tauhid.
  5. Mukhtasar `Abdullah al-Harari al-Kafil Bi`ilm al-Din al-Dharuri.
  6. Bughayah al-Thalib Lima`rifah al-`Ilm al-Din al-Wajib.
  7. Al-Ta`aqqub al-Hadis `ala man Tha`an fiima Sah min al-Hadis.
  8. Tusrah al-Ta`aqqub al-Hadis `ala man Tha`an fiima Sah min al-Hadis.
  9. Al-Rawa’ih al-Zakiyyah fi Maulid Khair al-Bariyyah.
  10. Al-Mathalib al-Wafiyyah Syarh al-`Aqidah al-Nasafiyyah.
  11. Izhar al-`Aqidah al-Sunniyyah bi Syarh al-`Aqidah al-Thahawiyyah.
  12. Syarh Alfiah al-Zubad fi al-Fiqh al-Syafi`e.
  13. Syarh Matn Abi Syuja` fi al-Fiqh al-Syafi`e.
  14. Al-Syarh al-Qawim fi Hall Alfaz al-Sirath al-Mustaqim.
  15. Syarh Matn al-Musymawiyyah fi al-Fiqh al-Maliki.
  16. Syarh Mutammimah al-Ajrumiyyah fi al-Nahw.
  17. Syarh al-Baiquniyyah fi al-Musthalah.
  18. Sarih al-Bayan fi al-Radd `ala man Khalaf al-Quran.
  19. Al-Maqalat al-Sunniyyah fi Kasyf Dhalalah Ahmad Ibn Taimiyyah.
  20. Kitab al-Dur al-Nadhid fi Ahkam al-Tajwid.
  21. Syarh al-Sifat al-Salas `Asyarah al-Wajibah Lillah.
  22. Al-`Aqidah al-Munjiyyah.
  23. Syarh al-Tanbih Li Imam al-Syirazi fi al-Fiqh al-Syafi`e.
  24. Syarh Minhaj al-Thullab Li Syeikh Zakaria al-Ansari fi al-Fiqh al-Syafi`e.
  25. Syarh Kitab Sullam al-Taufiq ila Mahabbah Allah `ala al-Tahqiq Li Syeikh `Abdullah Ba`alawi.


سُلُوْكُهُ وَسِيْرَتُهُ: 
Akhlak dan peribadi beliau:

الشَّيْخُ عَبْدُ اللهِ الْهَرَرِيُّ شَدِيْدُ الْوَرْعِ، مُتَوَاضِعٌ، صَاحِبُ عِبَادَةٍ، كَثِيْرُ الذِّكْرِ، يُشْتَغِلُ بِالْعِلْمِ وَالذِّكْرِ مَعًا، زَاهِدٌ طَيِّبُ السَّرِيْرَةِ، لَا تَكَادُ تَجِدُ لَهُ لَحْظَةً إِلَّا وَهُوَ يُشْغِلُهَا بِقِرَاءَةٍ أَوْ ذِكْرٍ أَوْ تَدْرِيْسٍ أَوْ وَعْظٍ وَإِرْشَادٍ، عَارِفُ بِاللهِ، مُتَمَسِّكٌ بِالْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ، حَاضَرَ الذِّهْنُ قَوِيُّ الْحُجَّةِ سَاطِعُ الدَّلِيْلِ، حَكِيْمٌ يَضَعُ الْأُمُوْرَ فِيْ مَوَاضِعِهَا، شَدِيْدُ النَّكِيْرِ عَلَى مَنْ خَالَفَ الشَّرَعَ، ذُوْ هِمَّةَ عَالِيَةِ فِي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوْفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ حَتَّىْ هَابَهُ أَهْلُ الْبِدْعِ وَالضَّلَالِ وَحَسَدُوْهُ لَكِنَّ اللهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِيْنَ ءَامَنُوْا.

Terjemahan: 
Al-Syeikh `Abdullah al-Harari merupakan seorang yang sangat wara`, tawadhu`, banyak melakukan ibadah, banyak berzikir, sibuk dengan ilmu dan zikir, zuhud dan mempunyai sejarah kehidupan yang elok, hampir-hampir tidak ada satu saatpun daripada masanya melainkan beliau mengisinya dengan aktiviti membaca, berzikir, mengajar, memberi peringatan dan petunjuk, beliau merupakan seorang yang `arifbillah [mengenal Allah] dan berpegang teguh dengan al-Quran dan al-Sunnah. Beliau juga seorang yang cerdik, kuat hujjah dan mempunyai dalil yang mantap, seorang hakim [yang adil], meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya, begitu tegas terhadap sesiapa yang menyalahi syara`, mempunyai semangat yang tinggi dalam urusan amar ma`ruf nahi munkar, sehingga beliau telah digeruni oleh ahli bid`ah dan golongan yang sesat, mereka [ahli bid`ah dan sesat] dengki kepadanya namun Allah melindungi hamba-hamba-Nya dari kalangan orang yang beriman.

وَهَذَا مَا كَانَ مِنْ خُلَاصَةِ تَرْجَمَةٍ الْجَلِيْلَةِ، وَلَوْ أَرَدْنَا بَسْطَهَا لَكَلَّتِ الْأَفْلَامُ عَنْهَا وَضَاقَتِ الصُّحُفِ وَلَكِنْ فِيْمَا ذَكَرْنَاهُ كِفَايَةَ يَسْتَدِلُّ بِهِ كَمَا يَسْتَدِلُّ بِالْعُنْوَانِ عَلَى مَا هُوَ فِيْ طَيِّ الْكِتَابِ.

Terjemahan:
Ini sebahagian daripada ringkasan biodata beliau, sekiranya kami ingin memperincikannya, nescaya tidak cukup untuk ditulis dengan pen dan tidak cukup kertas untuk mencoretkannya, namun dengan apa yang telah kami sebutkan ini memadai sepertimana yang telah terpapar pada tajuk kitab ini [Mukhtasar/ringkasan].


[1] Wilayah Harar terletak di kawasan pedalaman Afrika. Di sebalah timurnya adalah Somalia, di sebelah Baratnya adalah Habsyah, di sebelah Selatannya adalah Kenya dan di sebelah Timur Lautnya adalah Jibouti. Wilayah Somalia kemudiannya telah dijajah oleh Britain dan telah dipecahkan menjadi lima daerah. Maka pemerintahan Harar [Somalia Barat] telah diletakkan di bawah pemerintahan Habsyah bermula pada tahun 1304 H/1887 M.

[2] Bani Syaibah merupakan satu keturunan yang berasal dari `Abd al-Dar dari Kabilah Quraisy. Mereka merupakan penjaga Ka`bah turun temurun yang masyhur dengan gelaran Bani Syaibah sehinggalah kini. `Abd al-Dar merupakan salah seorang anak kepada Qusay yang telah membeli kunci Ka`bah daripada Ghabsyan al-Khuza`ie yang kemudiannya, pada zaman Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam, baginda telah menyerahkan urusan kunci tersebut kepada mereka.

[3] Al-Abdary merujuk kepada anak cucu `Abd al-Dar yang merupakan salah seorang anak kepada Datuk Nabi yang keempat iaitulah Qusay bin Kilab.

[4] Beliau telah menerima gelaran Imam dan Syeikh al-Masjidil Haram ketika zaman pemerintahan al-Sultan `Abd al-Hamid rahimahullah yang kedua.

No comments:

Post a Comment